[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zdaniowych. Wszystkie zdania zawierały to, co językoznawcy nazywają negacją metalingwistyczną",
gdzie negacja w zdaniu nie zawiera się w słowach, lecz w sposobie wyrażenia. Na przykład, większośd
ludzi doskonale zrozumie zdanie: John nie jest wysoki, on jest olbrzymi" John jest tak wysoki, że nie
można go określid po prostu jako wysokiego. Ja jednak zrozumiałem to rozróżnienie dopiero wtedy, gdy
zostało mi dokładnie wytłumaczone. Eksperyment wykazał, że takie zdania są dla mnie sprzeczne i ciężko
mi je poprawnie zanalizowad. To powszechny problem wśród osób ze spek-trum zaburzeo autystycznych
ze względu na dosłownośd naszego myślenia i rozumienia.
Jest jeszcze jeden sposób, w który, mam nadzieję, moje zdolności mogłyby pomóc innym ludziom w
przyszłości, a mianowicie szersze popularyzowanie różnych metod na-uki. Wezmy wizualne pomoce
naukowe przynoszą one korzyśd zarówno wielu neurotypowym" uczącym się, jak i tym ze spektrum
zaburzeo autystycznych. Na przykÅ‚ad za¬znaczanie różnymi kolorami rzeczowników, czasowników i
przymiotników może byd prostym i skutecznym wprowa¬dzeniem do gramatyki. Podobnie, w
stworzonych przeze mnie kursach jÄ™zykowych online na mojej stronie w no¬wych słówkach litery majÄ…
różne wielkoÅ›ci, by nadad każ¬demu sÅ‚owu unikalny ksztaÅ‚t. Litery o maÅ‚ej czÄ™stotliwoÅ›ci wystÄ™powania,
jak q, w, x i z sÄ… maÅ‚e; te o Å›redniej czÄ™sto¬tliwoÅ›ci, jak b, c, f i h sÄ… standardowej wielkoÅ›ci; a litery
0 wysokiej częstotliwości (samogłoski i takie spółgłoski jak 1, r, s i t) są największe. Niemieckie
słowo zerquetschen (zgniatad) jest więc przedstawione jako zerquetschen, fran-cuskie słowo vieux
(stary) jako vieux, a hiszpaoskie conozco (wiem) jako conozco.
Moje aspiracje w życiu osobistym są naprawdę proste: nadal ciężko pracowad w moim związku z Neilem,
wciąż dwiczyd umiejętności komunikacji, uczyd się na własnych błędach i jak najpełniej przeżywad każdy
dzieo. Mam rów-nież nadzieję, że jeszcze bardziej zbliżę się do swojej rodziny
1 przyjaciół i że dzięki tej książce poznają mnie i zrozumieją chod odrobinę lepiej.
Wciąż doskonale pamiętam, czego doświadczałem jako nastolatek, leżąc na podłodze w swoim pokoju i
patrzÄ…c w su¬fit. PróbowaÅ‚em wyobrazid sobie wszechÅ›wiat, a konkretnie
t
zrozumied, czym jest wszystko". W głowie podróżowałem do granic istnienia i patrzyłem poza nie,
zastanawiając się, co znajdę. W tym momencie poczułem się naprawdę zle i serce zaczęło mi mocno bid,
ponieważ po raz pierwszy zro¬zumiaÅ‚em, że myÅ›l i logika sÄ… ograniczone i doprowadzÄ… nas tylko do
pewnego punktu. Przeraziła mnie ta świadomośd i minęło dużo czasu, nim się z tym pogodziłem.
Wielu ludzi ze zdziwieniem przyjmuje wiadomoÅ›d, że je¬stem chrzeÅ›cijaninem. WyobrażajÄ… sobie, że
autyzm utrud¬nia lub uniemożliwia wiarÄ™ w Boga i zgÅ‚Ä™bianie kwestii duchowych. OczywiÅ›cie to prawda,
że przez zespół Aspergera trudniej mi odczuwad empatię i myśled abstrakcyjnie, ale to nie znaczy, że nie
myÅ›lÄ™ o gÅ‚Ä™bszych kwestiach doty¬czÄ…cych życia i Å›mierci, miÅ‚oÅ›ci i zwiÄ…zków. W rzeczywi¬stoÅ›ci wiele
osób cierpiÄ…cych na autyzm czerpie korzyÅ›ci z wiary i duchowoÅ›ci. Na przykÅ‚ad nacisk, jaki religia kÅ‚a¬dzie
na rytuały, jest dużą pomocą dla osób ze spektrum zaburzeo autystycznych, które potrzebują stabilności
i kon¬sekwencji. W rozdziale swojej autobiografii zatytuÅ‚owanym Stairway to Heaven: Religion and
Belief" (Schody do nieba: religia i wiara) Tempie Grandin, autystyczna pisarka i profe¬sor nauk o
zwierzętach opisuje swoje rozumienie Boga jako porządkującej siły we wszechświecie. Jej wierzenia
religijne wynikają z doświadczeo z pracy w przemyśle rzezniczym i przekonania, że w umieraniu musi byd
coś świętego.
Podobnie jak w przypadku wielu osób cierpiących na autyzm, moja aktywnośd religijna ma przede
wszystkim charakter intelektualny, a nie społeczny czy emocjonalny. W szkole średniej nie interesowała
mnie edukacja religijna i z lekceważeniem odnosiłem się do idei Boga czy korzyści, jakie religia mogłaby
wnieÅ›d w życie ludzi. DziaÅ‚o siÄ™ tak, ponieważ Bóg nie byÅ‚ czymÅ›, co mógÅ‚bym zobaczyd, usÅ‚y¬szed lub [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl karpacz24.htw.pl
zdaniowych. Wszystkie zdania zawierały to, co językoznawcy nazywają negacją metalingwistyczną",
gdzie negacja w zdaniu nie zawiera się w słowach, lecz w sposobie wyrażenia. Na przykład, większośd
ludzi doskonale zrozumie zdanie: John nie jest wysoki, on jest olbrzymi" John jest tak wysoki, że nie
można go określid po prostu jako wysokiego. Ja jednak zrozumiałem to rozróżnienie dopiero wtedy, gdy
zostało mi dokładnie wytłumaczone. Eksperyment wykazał, że takie zdania są dla mnie sprzeczne i ciężko
mi je poprawnie zanalizowad. To powszechny problem wśród osób ze spek-trum zaburzeo autystycznych
ze względu na dosłownośd naszego myślenia i rozumienia.
Jest jeszcze jeden sposób, w który, mam nadzieję, moje zdolności mogłyby pomóc innym ludziom w
przyszłości, a mianowicie szersze popularyzowanie różnych metod na-uki. Wezmy wizualne pomoce
naukowe przynoszą one korzyśd zarówno wielu neurotypowym" uczącym się, jak i tym ze spektrum
zaburzeo autystycznych. Na przykÅ‚ad za¬znaczanie różnymi kolorami rzeczowników, czasowników i
przymiotników może byd prostym i skutecznym wprowa¬dzeniem do gramatyki. Podobnie, w
stworzonych przeze mnie kursach jÄ™zykowych online na mojej stronie w no¬wych słówkach litery majÄ…
różne wielkoÅ›ci, by nadad każ¬demu sÅ‚owu unikalny ksztaÅ‚t. Litery o maÅ‚ej czÄ™stotliwoÅ›ci wystÄ™powania,
jak q, w, x i z sÄ… maÅ‚e; te o Å›redniej czÄ™sto¬tliwoÅ›ci, jak b, c, f i h sÄ… standardowej wielkoÅ›ci; a litery
0 wysokiej częstotliwości (samogłoski i takie spółgłoski jak 1, r, s i t) są największe. Niemieckie
słowo zerquetschen (zgniatad) jest więc przedstawione jako zerquetschen, fran-cuskie słowo vieux
(stary) jako vieux, a hiszpaoskie conozco (wiem) jako conozco.
Moje aspiracje w życiu osobistym są naprawdę proste: nadal ciężko pracowad w moim związku z Neilem,
wciąż dwiczyd umiejętności komunikacji, uczyd się na własnych błędach i jak najpełniej przeżywad każdy
dzieo. Mam rów-nież nadzieję, że jeszcze bardziej zbliżę się do swojej rodziny
1 przyjaciół i że dzięki tej książce poznają mnie i zrozumieją chod odrobinę lepiej.
Wciąż doskonale pamiętam, czego doświadczałem jako nastolatek, leżąc na podłodze w swoim pokoju i
patrzÄ…c w su¬fit. PróbowaÅ‚em wyobrazid sobie wszechÅ›wiat, a konkretnie
t
zrozumied, czym jest wszystko". W głowie podróżowałem do granic istnienia i patrzyłem poza nie,
zastanawiając się, co znajdę. W tym momencie poczułem się naprawdę zle i serce zaczęło mi mocno bid,
ponieważ po raz pierwszy zro¬zumiaÅ‚em, że myÅ›l i logika sÄ… ograniczone i doprowadzÄ… nas tylko do
pewnego punktu. Przeraziła mnie ta świadomośd i minęło dużo czasu, nim się z tym pogodziłem.
Wielu ludzi ze zdziwieniem przyjmuje wiadomoÅ›d, że je¬stem chrzeÅ›cijaninem. WyobrażajÄ… sobie, że
autyzm utrud¬nia lub uniemożliwia wiarÄ™ w Boga i zgÅ‚Ä™bianie kwestii duchowych. OczywiÅ›cie to prawda,
że przez zespół Aspergera trudniej mi odczuwad empatię i myśled abstrakcyjnie, ale to nie znaczy, że nie
myÅ›lÄ™ o gÅ‚Ä™bszych kwestiach doty¬czÄ…cych życia i Å›mierci, miÅ‚oÅ›ci i zwiÄ…zków. W rzeczywi¬stoÅ›ci wiele
osób cierpiÄ…cych na autyzm czerpie korzyÅ›ci z wiary i duchowoÅ›ci. Na przykÅ‚ad nacisk, jaki religia kÅ‚a¬dzie
na rytuały, jest dużą pomocą dla osób ze spektrum zaburzeo autystycznych, które potrzebują stabilności
i kon¬sekwencji. W rozdziale swojej autobiografii zatytuÅ‚owanym Stairway to Heaven: Religion and
Belief" (Schody do nieba: religia i wiara) Tempie Grandin, autystyczna pisarka i profe¬sor nauk o
zwierzętach opisuje swoje rozumienie Boga jako porządkującej siły we wszechświecie. Jej wierzenia
religijne wynikają z doświadczeo z pracy w przemyśle rzezniczym i przekonania, że w umieraniu musi byd
coś świętego.
Podobnie jak w przypadku wielu osób cierpiących na autyzm, moja aktywnośd religijna ma przede
wszystkim charakter intelektualny, a nie społeczny czy emocjonalny. W szkole średniej nie interesowała
mnie edukacja religijna i z lekceważeniem odnosiłem się do idei Boga czy korzyści, jakie religia mogłaby
wnieÅ›d w życie ludzi. DziaÅ‚o siÄ™ tak, ponieważ Bóg nie byÅ‚ czymÅ›, co mógÅ‚bym zobaczyd, usÅ‚y¬szed lub [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]