[ Pobierz całość w formacie PDF ]
2009 r. Strona 10 z 12
STANDARDY TECHNICZNE
STANDARDY TECHNICZNE
SZCZEGÓAOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
DO PRDKOZCI Vmax d" 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) /
250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDAEM) CENTRUM NAUKOWO
PKP
TECHNICZNE KOLEJNICTWA
POLSKIE LINIE KOLEJOWE S.A.
TOM XIV
3. Ogrodzenia linii kolejowych
Ogrodzenia linii kolejowych stosuje się w celu uniemożliwienia niezamierzonego wtargnięcia
na obszar infrastruktury kolejowej przez osoby postronne, zwierzęta oraz pojazdy. 1
Wzdłuż linii kolejowych, na których dopuszczalna prędkość V>200 km/h (P250), należy
stosować wygrodzenia w miejscach gdzie istnieje duże prawdopodobieństwo przekraczania
torów przez osoby nieupoważnione oraz zwierzęta dzikie lub domowe.
Na stacjach, przez które przejeżdżają pociągi z prędkością V>200 km/h (P250) należy
stosować wygrodzenia w następujących miejscach:
1. na obrzeżach peronów przydworcowych oprócz czynnych krawędzi peronowych,
2. w czołowych częściach peronów wyspowych,
3. przy wejściach do tuneli peronowych w sposób uniemożliwiający przejście na peron
po równi stacyjnej.
Na liniach typu P200, M200, P160, M160 w zależności od warunków miejscowych
ogrodzenia linii kolejowych powinny być stosowane:
1. na stacjach, na których znajdują się bezkolizyjne dojścia do peronów, w celu
zabezpieczenia przechodzenia przez tory w miejscach do tego nie przeznaczonych,
2. na obszarach zabudowanych o dużym stopniu urbanizacji (np. osiedla mieszkaniowe).
Ogrodzenie powinno rozpoczynać się 100 m przed pierwszymi i kończyć 100 m za
ostatnimi zabudowaniami,
3. na terenach niezurbanizowanych w celu naprowadzenia zwierzÄ…t w kierunku
bezkolizyjnych przejść ekologicznych (kładka, przepust itp.)
Wysokość oraz długość ogrodzenia uzależniona jest od warunków miejscowych i migracji
występujących na danym obszarze gatunków zwierząt. Zaleca się aby wysokość ogrodzenia
wynosiła od 1,50 do 2,00 m. Szczegóły dotyczące wykorzystywania ogrodzeń linii
kolejowych w celu naprowadzania do wytyczonych przejść dla zwierząt oraz ich ochrony
zawarte są w Tomie 15 Ochrona środowiska.
W ogrodzeniach linii kolejowych należy umieszczać bramy awaryjne lub stosować elementy
ogrodzenia umożliwiające ich rozłączenie o szerokości nie mniejszej niż 3,6 m zlokalizowane
w miejscach przydatnych dla służb ratowniczych i jednostek utrzymania linii kolejowych.
Lokalizacje bram awaryjnych lub rozłącznych elementów ogrodzenia powinny uwzględniać
miejsca zapewniające dostęp do zaopatrzenia wodnego i dróg pożarowych. Bramy awaryjne
powinny być zamknięte i w uzasadnionych przypadkach otwierane przez służby, dla których
są one przeznaczone. Dojazd do tych miejsc powinien być utwardzony.
Dla linii typu P250, P200, M200 należy zapewnić dojazdy technologiczne dla służb
ratowniczych, nie rzadziej niż co 5 km. Dojazdy technologiczne powinny zapewnić
możliwość zatrzymania pojazdów służb ratunkowych.
W pozostałych przypadkach dojazdy technologiczne mogą być wykonywane przy
wykorzystaniu obecnych dróg dojazdowych do linii kolejowych.
1
Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności podsystem Infrastruktura nie precyzują wymagań do zastosowania
ogrodzeń linii kolejowych. Również w przepisach krajowych brak jest szczegółowych zapisów.
2009 r. Strona 11 z 12
STANDARDY TECHNICZNE
STANDARDY TECHNICZNE
SZCZEGÓAOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
DO PRDKOZCI Vmax d" 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) /
250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDAEM) CENTRUM NAUKOWO
PKP
TECHNICZNE KOLEJNICTWA
POLSKIE LINIE KOLEJOWE S.A.
TOM XIV
4. Dokumenty zwiÄ…zane
[1] Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10 września 1998 r. w
sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich
usytuowanie (Dz. U. 1998 nr 151 poz. 987)
[2] Rozporzadzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 pazdziernika 2005 r. w sprawie
warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać telekomunikacyjne obiekty budowlane i
ich usytuowanie (Dz. U. 2005 nr 219 poz. 1864)
[3] Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 21 listopada 2005 r. w sprawie warunków
technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe
dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie
(Dz.U. 2005 nr 243 poz. 2063)
[4] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 sierpnia 2008 r. w sprawie wymagań w
zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów
ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także
sposobu urządzania i utrzymywania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych
(Dz. U. 2008 nr 153 poz. 955)
[5] Id-11 (D17) Instrukcja o zapewnieniu sprawności kolei w zimie wprowadzona
zarzÄ…dzeniem nr 20/2006 ZarzÄ…du PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 11 pazdziernika
2006 roku
[6] BN-80/8939-17 Przeprowadzanie rurociągów i kabli pod torami kolejowymi. Wymagania
i badania
2009 r. Strona 12 z 12 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl karpacz24.htw.pl
2009 r. Strona 10 z 12
STANDARDY TECHNICZNE
STANDARDY TECHNICZNE
SZCZEGÓAOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
DO PRDKOZCI Vmax d" 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) /
250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDAEM) CENTRUM NAUKOWO
PKP
TECHNICZNE KOLEJNICTWA
POLSKIE LINIE KOLEJOWE S.A.
TOM XIV
3. Ogrodzenia linii kolejowych
Ogrodzenia linii kolejowych stosuje się w celu uniemożliwienia niezamierzonego wtargnięcia
na obszar infrastruktury kolejowej przez osoby postronne, zwierzęta oraz pojazdy. 1
Wzdłuż linii kolejowych, na których dopuszczalna prędkość V>200 km/h (P250), należy
stosować wygrodzenia w miejscach gdzie istnieje duże prawdopodobieństwo przekraczania
torów przez osoby nieupoważnione oraz zwierzęta dzikie lub domowe.
Na stacjach, przez które przejeżdżają pociągi z prędkością V>200 km/h (P250) należy
stosować wygrodzenia w następujących miejscach:
1. na obrzeżach peronów przydworcowych oprócz czynnych krawędzi peronowych,
2. w czołowych częściach peronów wyspowych,
3. przy wejściach do tuneli peronowych w sposób uniemożliwiający przejście na peron
po równi stacyjnej.
Na liniach typu P200, M200, P160, M160 w zależności od warunków miejscowych
ogrodzenia linii kolejowych powinny być stosowane:
1. na stacjach, na których znajdują się bezkolizyjne dojścia do peronów, w celu
zabezpieczenia przechodzenia przez tory w miejscach do tego nie przeznaczonych,
2. na obszarach zabudowanych o dużym stopniu urbanizacji (np. osiedla mieszkaniowe).
Ogrodzenie powinno rozpoczynać się 100 m przed pierwszymi i kończyć 100 m za
ostatnimi zabudowaniami,
3. na terenach niezurbanizowanych w celu naprowadzenia zwierzÄ…t w kierunku
bezkolizyjnych przejść ekologicznych (kładka, przepust itp.)
Wysokość oraz długość ogrodzenia uzależniona jest od warunków miejscowych i migracji
występujących na danym obszarze gatunków zwierząt. Zaleca się aby wysokość ogrodzenia
wynosiła od 1,50 do 2,00 m. Szczegóły dotyczące wykorzystywania ogrodzeń linii
kolejowych w celu naprowadzania do wytyczonych przejść dla zwierząt oraz ich ochrony
zawarte są w Tomie 15 Ochrona środowiska.
W ogrodzeniach linii kolejowych należy umieszczać bramy awaryjne lub stosować elementy
ogrodzenia umożliwiające ich rozłączenie o szerokości nie mniejszej niż 3,6 m zlokalizowane
w miejscach przydatnych dla służb ratowniczych i jednostek utrzymania linii kolejowych.
Lokalizacje bram awaryjnych lub rozłącznych elementów ogrodzenia powinny uwzględniać
miejsca zapewniające dostęp do zaopatrzenia wodnego i dróg pożarowych. Bramy awaryjne
powinny być zamknięte i w uzasadnionych przypadkach otwierane przez służby, dla których
są one przeznaczone. Dojazd do tych miejsc powinien być utwardzony.
Dla linii typu P250, P200, M200 należy zapewnić dojazdy technologiczne dla służb
ratowniczych, nie rzadziej niż co 5 km. Dojazdy technologiczne powinny zapewnić
możliwość zatrzymania pojazdów służb ratunkowych.
W pozostałych przypadkach dojazdy technologiczne mogą być wykonywane przy
wykorzystaniu obecnych dróg dojazdowych do linii kolejowych.
1
Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności podsystem Infrastruktura nie precyzują wymagań do zastosowania
ogrodzeń linii kolejowych. Również w przepisach krajowych brak jest szczegółowych zapisów.
2009 r. Strona 11 z 12
STANDARDY TECHNICZNE
STANDARDY TECHNICZNE
SZCZEGÓAOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
DO PRDKOZCI Vmax d" 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) /
250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDAEM) CENTRUM NAUKOWO
PKP
TECHNICZNE KOLEJNICTWA
POLSKIE LINIE KOLEJOWE S.A.
TOM XIV
4. Dokumenty zwiÄ…zane
[1] Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10 września 1998 r. w
sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich
usytuowanie (Dz. U. 1998 nr 151 poz. 987)
[2] Rozporzadzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 pazdziernika 2005 r. w sprawie
warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać telekomunikacyjne obiekty budowlane i
ich usytuowanie (Dz. U. 2005 nr 219 poz. 1864)
[3] Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 21 listopada 2005 r. w sprawie warunków
technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe
dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie
(Dz.U. 2005 nr 243 poz. 2063)
[4] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 sierpnia 2008 r. w sprawie wymagań w
zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów
ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także
sposobu urządzania i utrzymywania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych
(Dz. U. 2008 nr 153 poz. 955)
[5] Id-11 (D17) Instrukcja o zapewnieniu sprawności kolei w zimie wprowadzona
zarzÄ…dzeniem nr 20/2006 ZarzÄ…du PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 11 pazdziernika
2006 roku
[6] BN-80/8939-17 Przeprowadzanie rurociągów i kabli pod torami kolejowymi. Wymagania
i badania
2009 r. Strona 12 z 12 [ Pobierz całość w formacie PDF ]