[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Przedmiotem zainteresowania dej dyscypliny jest prawo.
Przyjmuje że prawem jest prawo pozytywne, tworzone przez człowieka, wskazuje że prawo to byt
logiczny bakleże więc do sfery zoolen. Normatywizm zakłada że prawa nie ma, prawo obowiązuje. Praow
jest bytem powinnościowym, mówi jak ma być, co trzeba zrobić. Prawo łączy te nakazy z określoną
treścią. Prawo łączy pewą sytuacj,ę z pewną powinnością. Prawo jest zespołem zdań hipotetycznych, nie
mówi że coś ma zaistnieć, tylko że coś powinno zaistnieć.
Związek powinnościowy między pewną sytuacją a koniecznym następstwem zwany jest normatywnością.
Normatywność to inaczej sztuczny związek przyczynowy między pewną sytuacją a pewnym
następstwem.
Tworzeie prawa to nic innego jak tworzenie sztucznych związków przyczynowych.
Tworzenia prawa to nie wola suwerena, lecz tworzenie powiązań między sztucznymi okolicznościami.
Prawo przewiduje także sankcje za brak powinnego zachowania. Sankcja to każda reakcja prawa na delikt
prawny, na niezastosowania się do prawa.
Prawo z jednej strony jest bytem logicznym, powinnościowym, a z drugiej strony bytem sankcjonującym,
ponieważ nakłada pewne kary na tych którzy nie przestrzegają.
Prawnik ma operować na normach, ma badać związki między normami i badać czy dana norma
obowiązuje. Unikanie sądów wartościowania.
Mówi się że jest to czysta teoria prawa-należy abstrahować od kontekst politycznego, ideologicznego
Pranwnik ma zajmować się bytem logicznym.
Kelsen opiera się na kilku kategoriach:norma, system prawa, norma podstawowa, unika innych pojęć,
poniwąż korzystając z pojęć korzystamy
z cudzej świadomości.
*norma-norma jest bytem logicznym, jak prawo, bytem powinnościowym, bytem formalnym. Polega na
powiązaniu treści z powinnością i norma jest pewną idealną konstrukcją, formułuje pewną czystą
powinność. Geometria zjawiska prawnego. Istnieją normy pierwotne i wtórne. Pierwotne skierowane są
do organów państwa, a wtórne skierowane są do obywateli, do podmiotów (osób prawnych i fizycznych).
Normy wtórne nakazują powinność ludziom, a normy pierwotne nakazują organom co mają te ogany
robić kiedy ludzie niewłaściwie się zachowali.
Norma ma dwojaką strukturę-albo jest to hipoteza i sankcja albo hipoteza i dyspozycja. Jeżeli norma
wtórna to ma się zaachować tak, a nie inaczej. Norma pierwotna skierowana do orgnanów ma postać
hipotezy isankcji-jeżeli obywate nie zastosował się do prawa to trzeba zastosować wobec niego sankcję.
Pojęcie normy szerokie-to nie tylko norma w ustawie, jest nią także wyrok sądu. Zaciera się różnica
między tworzeniem a stosowaniem prawa. cały system chce psotrzegać jako system norm stą akty
indywidualno-konkretne postrzega jako ucieleśnienie normy.
Prawnik zajmuje się całym zbiorem norm. Z drugiej strony norma sama nigdy nie istnieje-istnieje grupa,
są ściśle powiązane. Koncentruje uwage na powiązaniach między normai O obowiązywaniu normy nie
decyduje treść lecz powiązanie tej normy z innymi normami.
-pozytywność-w skład systemu wchodza normy prawa pozytywnego, jeżeli chce zakreślić granice to
będzie nią pozystywność prawa. System prawa nie ma się zajmować prawem natry, bożym,
zwyczajowym
-stopniowalność-kłądzie nacisk na logiczną budowę systemu prawa. Istnieją dwa rodzaje systemów
otwarte czyli dynamiczne i zamknięte czyli statyczne. Zamknięte charakteryzją się tym, że liczba norm
jest stała, nie rozwijają się, np prawo natury. Tam nie ma możliwości tworzenia nowych norm, nic się
nierozwija, jest niezmienne. System prawa pozytywnego jest zawsze systemem dynamicznym. W
systemie otwartym mamy zmianę ilości norm. Płynność odnosi się do liczby norm. W systemie
zamkniętym nienaruszalny schemat. W otwartym licznba norm jest płynna i powstaje problem
porządkowania tego. Przesłanki nadrządności i podrzędności. System składa się z różnych norm-w sposób
naturalny pojawia sie pojęcie hierarchii. Występuje hieerarchiczna budowa, nadrzędność i podrzędność.
Tym co zapewnia porządek jest delegacja-upoważnienie do stworzenia kolejnej normy. Jeżeli norm
przybywa to jedne normy wynikają z drugich. Jeżeli norm przybywa to znaczy że one wynikają. Norma
wcześniejsza musi dopuszczać kreację nowej normy. Normy rozporządzenia wynikają z norm ustawy.
Mówi o proceduralnym wynikaniu-to co jest ważne to to upoważnienie że można wydac kolejną
normę-to jest najważniejsze. Ten system to proceduralne wynikanie normy z norm. Kluczowa jest relacja
między normą wyższą a niższą. Norma wyższa określa upowaznienie do wydania normy wyższej. System
prawa składa się z norm, mamy poza tym również katalog określający hierarchię aktów prawnych. Jest to
pozytywistyczna hierarchia aktór prawnych i jest to kategoria zamknięta. System prawny to system
norm, a
nie system aktów prawnych. Na stsytem prawa składają się normy konstutucjyje, ustawowe,
orzeczenia sądu konstytucyjnego, normy aktów wykonawczych, normy prawa miejscowego, normy
indywidualno-konkretne z decyzji, postanowień itd. Jako normy postrzega także normy
indywidualno-konkretne
-norma podstawowa
Cechy tego systemu, a jednocześnie gwarancje.
*jest to system wyłączny-jest jeden system prawa w danym kraju, jest wyłączony od innych systemów,
jest on zamknięty w sobie, nieprzepuszczalny.
*Jest on jednolity-są to tylko normy prawa pozytywnego. Jendolity, jednorodzajowy
*system niesprzeczny, spójny-normy są niesprzeczne, jeżeli wkradła się sprzeczność to jest to sbłąd
człowieka. Jest spójny, nie ma luk.
*system zamknięty-rozwija się ale w danym momencie tworzy pewną całość i w danym momencie jest
zupełny.
W ten sposób postrzega Kelsen każdy system prawa, także prawa międzynarodowego.
-norma podstawowa-Kelsen koncentruje się na prawie. W koncepcji KElsena prawo wynika samo z
siebie-samorozwój prawa.
System prawa opiera się u Kelsena na tzw normie podstawowej. Norma podstawowa jest podstawą
całego systemu. Jest ona statyczna. Może ulegać pewnym zmianom ,ale są one rzadkie. Jest ona [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl karpacz24.htw.pl
Przedmiotem zainteresowania dej dyscypliny jest prawo.
Przyjmuje że prawem jest prawo pozytywne, tworzone przez człowieka, wskazuje że prawo to byt
logiczny bakleże więc do sfery zoolen. Normatywizm zakłada że prawa nie ma, prawo obowiązuje. Praow
jest bytem powinnościowym, mówi jak ma być, co trzeba zrobić. Prawo łączy te nakazy z określoną
treścią. Prawo łączy pewą sytuacj,ę z pewną powinnością. Prawo jest zespołem zdań hipotetycznych, nie
mówi że coś ma zaistnieć, tylko że coś powinno zaistnieć.
Związek powinnościowy między pewną sytuacją a koniecznym następstwem zwany jest normatywnością.
Normatywność to inaczej sztuczny związek przyczynowy między pewną sytuacją a pewnym
następstwem.
Tworzeie prawa to nic innego jak tworzenie sztucznych związków przyczynowych.
Tworzenia prawa to nie wola suwerena, lecz tworzenie powiązań między sztucznymi okolicznościami.
Prawo przewiduje także sankcje za brak powinnego zachowania. Sankcja to każda reakcja prawa na delikt
prawny, na niezastosowania się do prawa.
Prawo z jednej strony jest bytem logicznym, powinnościowym, a z drugiej strony bytem sankcjonującym,
ponieważ nakłada pewne kary na tych którzy nie przestrzegają.
Prawnik ma operować na normach, ma badać związki między normami i badać czy dana norma
obowiązuje. Unikanie sądów wartościowania.
Mówi się że jest to czysta teoria prawa-należy abstrahować od kontekst politycznego, ideologicznego
Pranwnik ma zajmować się bytem logicznym.
Kelsen opiera się na kilku kategoriach:norma, system prawa, norma podstawowa, unika innych pojęć,
poniwąż korzystając z pojęć korzystamy
z cudzej świadomości.
*norma-norma jest bytem logicznym, jak prawo, bytem powinnościowym, bytem formalnym. Polega na
powiązaniu treści z powinnością i norma jest pewną idealną konstrukcją, formułuje pewną czystą
powinność. Geometria zjawiska prawnego. Istnieją normy pierwotne i wtórne. Pierwotne skierowane są
do organów państwa, a wtórne skierowane są do obywateli, do podmiotów (osób prawnych i fizycznych).
Normy wtórne nakazują powinność ludziom, a normy pierwotne nakazują organom co mają te ogany
robić kiedy ludzie niewłaściwie się zachowali.
Norma ma dwojaką strukturę-albo jest to hipoteza i sankcja albo hipoteza i dyspozycja. Jeżeli norma
wtórna to ma się zaachować tak, a nie inaczej. Norma pierwotna skierowana do orgnanów ma postać
hipotezy isankcji-jeżeli obywate nie zastosował się do prawa to trzeba zastosować wobec niego sankcję.
Pojęcie normy szerokie-to nie tylko norma w ustawie, jest nią także wyrok sądu. Zaciera się różnica
między tworzeniem a stosowaniem prawa. cały system chce psotrzegać jako system norm stą akty
indywidualno-konkretne postrzega jako ucieleśnienie normy.
Prawnik zajmuje się całym zbiorem norm. Z drugiej strony norma sama nigdy nie istnieje-istnieje grupa,
są ściśle powiązane. Koncentruje uwage na powiązaniach między normai O obowiązywaniu normy nie
decyduje treść lecz powiązanie tej normy z innymi normami.
-pozytywność-w skład systemu wchodza normy prawa pozytywnego, jeżeli chce zakreślić granice to
będzie nią pozystywność prawa. System prawa nie ma się zajmować prawem natry, bożym,
zwyczajowym
-stopniowalność-kłądzie nacisk na logiczną budowę systemu prawa. Istnieją dwa rodzaje systemów
otwarte czyli dynamiczne i zamknięte czyli statyczne. Zamknięte charakteryzją się tym, że liczba norm
jest stała, nie rozwijają się, np prawo natury. Tam nie ma możliwości tworzenia nowych norm, nic się
nierozwija, jest niezmienne. System prawa pozytywnego jest zawsze systemem dynamicznym. W
systemie otwartym mamy zmianę ilości norm. Płynność odnosi się do liczby norm. W systemie
zamkniętym nienaruszalny schemat. W otwartym licznba norm jest płynna i powstaje problem
porządkowania tego. Przesłanki nadrządności i podrzędności. System składa się z różnych norm-w sposób
naturalny pojawia sie pojęcie hierarchii. Występuje hieerarchiczna budowa, nadrzędność i podrzędność.
Tym co zapewnia porządek jest delegacja-upoważnienie do stworzenia kolejnej normy. Jeżeli norm
przybywa to jedne normy wynikają z drugich. Jeżeli norm przybywa to znaczy że one wynikają. Norma
wcześniejsza musi dopuszczać kreację nowej normy. Normy rozporządzenia wynikają z norm ustawy.
Mówi o proceduralnym wynikaniu-to co jest ważne to to upoważnienie że można wydac kolejną
normę-to jest najważniejsze. Ten system to proceduralne wynikanie normy z norm. Kluczowa jest relacja
między normą wyższą a niższą. Norma wyższa określa upowaznienie do wydania normy wyższej. System
prawa składa się z norm, mamy poza tym również katalog określający hierarchię aktów prawnych. Jest to
pozytywistyczna hierarchia aktór prawnych i jest to kategoria zamknięta. System prawny to system
norm, a
nie system aktów prawnych. Na stsytem prawa składają się normy konstutucjyje, ustawowe,
orzeczenia sądu konstytucyjnego, normy aktów wykonawczych, normy prawa miejscowego, normy
indywidualno-konkretne z decyzji, postanowień itd. Jako normy postrzega także normy
indywidualno-konkretne
-norma podstawowa
Cechy tego systemu, a jednocześnie gwarancje.
*jest to system wyłączny-jest jeden system prawa w danym kraju, jest wyłączony od innych systemów,
jest on zamknięty w sobie, nieprzepuszczalny.
*Jest on jednolity-są to tylko normy prawa pozytywnego. Jendolity, jednorodzajowy
*system niesprzeczny, spójny-normy są niesprzeczne, jeżeli wkradła się sprzeczność to jest to sbłąd
człowieka. Jest spójny, nie ma luk.
*system zamknięty-rozwija się ale w danym momencie tworzy pewną całość i w danym momencie jest
zupełny.
W ten sposób postrzega Kelsen każdy system prawa, także prawa międzynarodowego.
-norma podstawowa-Kelsen koncentruje się na prawie. W koncepcji KElsena prawo wynika samo z
siebie-samorozwój prawa.
System prawa opiera się u Kelsena na tzw normie podstawowej. Norma podstawowa jest podstawą
całego systemu. Jest ona statyczna. Może ulegać pewnym zmianom ,ale są one rzadkie. Jest ona [ Pobierz całość w formacie PDF ]